Hei. En ehdi kirjoittelemaan kun on ”kiireitä”. Paljon kivoja asioita, mutta en viitsi niistä vielä hölöttää, kun pessimistinä uskon, että männikköön ne menevät kumminkin. Vaikka saattaa olla, että tällä kertaa ne eivät menekään. Mitäs sitten tehdään, häh?

Töissäkin menee kummallisen hyvin. (Niin hyvin, että voin kirjoittaa tätäkin tekstiä työajalla, hah. Oikeasti olen niin säälittävä, että kirjoitan tätä Wordiin, ettei kukaan vain näe että lärpätän omiani. Ihan kuin jotain edes kiinnostaisi, mitä täällä kopperossani naputtelen.) Tällä hetkellä huolenaiheeni on se, että tuo saakelin dippatyö valmistuu liian aikaisin. Mun pitäisi notkua täällä vielä monta kuukautta! Se sama pessimisti sisälläni on sitä mieltä, että jossakin on joku vika. Joko tutkimukseni on täyttä sontaa tai sitten jonakin kauniina päivänä kovalevy hajoaa ja koko paketti häipyy taivaan tuuliin. Varmuuskopioineen kaikkineen. Ei tämän kuulu sujua näin hyvin.

Koska olen antanut itseni ymmärtää, että tämän blogin lukijoissa on henkilöitä, jotka arvostavat Excel-taulukkoja, tässä tämän viikon Excel-taulukkokohokohtani: siivosin yhtä tutkimusdatataulukkoa, johon toinen ohjelma oli heittänyt herjausviestin jokaisen tyhjän ruudun kohdalle. Ekaksi ajattelin poistavani ne käsin, mutta sitten päätin käyttää etsi ja korvaa -toimintoa. Se oli ihan hyvä veto, sillä hetken aikaa mietittyään Excel ilmoitti, että tyhjentää virheilmoituksen yli 1 000 000 solusta. Miljoonasta! Mun taulukossa on miljoona tyhjää solua. Joko saa puhua nollatutkimuksesta?

Lisäksi olen tällä viikolla miettinyt, kuinka passata-verbillä on ainakin mun kielenkäytössäni kolme täysin erilaista merkitystä. Se passaa = se käy. Mä passaan = ohitan, en osallistu. Mua passataan = mulle tuodaan keksejä. Eikö tämä ole aika omituista? Oli aika lähellä, etten ryhtynyt kielitieteilijäksi silloin joskus. Miksi en näin tehnyt, nyt voisin tehdä uraauurtavaa tutkimusta passata-verbin merkityseroista! Ja maailma kohahtaisi. Hah, ehkä se on parempi että mä pysyn vain noissa tyhjissä taulukoissani.

Jotenkin taisi mennä vähän harakoille tämä työpäivä. Noo, semmoista sattuu.