Kahdeksan tuntia puhtainta ja piinaavinta automarkettihelvettiä takana. Muutamaan otteeseen kävi mielessä, että mitäs jos kävisi tänne kassan taakse lattialle pötkölleen eikä liikuttaisi eväänsä mihinkään. Liikutin silti, hyvinkin rivakkaan tahtiin, hymyillen ja kohteliaasti palvellen. Nyt olen valmis vaikka asfalttijyrän alle.

En tarkkaan tiedä, minkälainen valikoima ihmistyyppejä tätäkin bloginräpellystä lukee, mutta siltä varalta, että joukossa on jokunen automarketin asiakaskuntaan kuuluva, kirjaan ylös pari toivomusta näin yksittäisen kassahenkilön näkökulmasta katsottuna. En mää paljoa pyydä, pari juttua vaan.

Opas miellyttävään automarkettiasiointiin:

1. Aseta ostoksesi hihnalle. Ei sen viereen, ei sen reunan yli roikkuen, vaan hihnalle. Hihna vie tavarasi kassakoneen luo, sille maksetaan siitä.
2. Aseta ostoksesi hihnalle jotakuinkin järkevästi. Hillittömät, vain teorian tasolla pystyssä pysyvät pinot eivät sujuvoita kassahenkilön työtä. Tarkalleen ottaen päälle kaatuvat kaljalaatikot ja akkuporakoneet tekevät työstä hemmetin hankalaa. Mikäli toivot, että kananmunasi ja viilipurkkisi ovat ehjiä vielä maksamisen jälkeenin, älä aseta niitä tavarakasojen alle. Jos oikein jaksat ajatella, kykenet laittamaan painavimmat objektit hihnan alkupäähän, jolloin ne menevät lastausalueelle letkan ensimmäisenä, jolloin ne eivät survo puolia ostoksistasi rikki.
3. Aseta ostostesi perään semmoinen seuraava asiakas -pulikka. Se ei maksa mitään. Kassahenkilö ei osaa tulkita värähtämättömästä katseestasi, milloin ostoksesi loppuvat, mikäli pulikkaa ei ole. Ei, vaikka mielestäsi pitäisi.
4. Maksa ostoksesi. Kassahenkilö kyllä kertoo sinulle niiden summan ilman että sinun tarvitsee tivata sitä kesken myyjän toimien. Lado tiskille tai kassahenkilön käteen haluamasi määrä pullopalautuskuitteja, etuseteleitä, lahjakortteja, bonuskuponkeja, bonuskortteja ja maksuvälineitä. Älä hermostu, vaikka sinulta pyydetäänkin todistusta henkilöllisyyttäsi varmentamaan - se ei ole minkäänlainen syytös sinua kohtaan.
5. Älä saa raivaria. Kassahenkilö tekee kaikkensa, että voisi palvella sinua, mutta joskus vain käy niin, että tarjousimuri on loppunut tai että keräilykampajatuotteita ei ole enää saatavilla. Alimman tason myyjä ei yleensä mahda tilanteelle yhtään mitään, sen voit päätellä muunmuassa siitä, että tämä soittaa vaatimuksestasi kolme puhelua ympäri taloa koittaen saada sinua tyytyväiseksi. Kun sapettaa, täytä palautelomake tai käy potkimassa seiniä. Kassaneidille huutaminen auttaa tilannettasi todennäköisesti äärimmäisen vähän.
6. Mene pois. Vie mennessäsi makkarasi ja tomaattipussisi. Jos kello on kymmentä yli kuusi lauantai-iltana ja marketissa on kolmeen kertaan kuulutettu kaupan olevan kiinni, on sinun tehtäväsi valitettavasti poistua lempeään pakkasilmaan. Kassahenkilö saa palkkaa siitä ajasta, mitä työvuorolistassa lukee, eikä siitä, mikä kuluu sinun toiveitasi täytellen liikkeen aukioloaikojen ulkopuolella. Ole hyvä, ja mene pois.

Siinä muutamia peruslinjoja. Voisin toki mussuttaa jotain vielä vihannesten punnitsemisesta tai rahapussin mukaan ottamisesta, mutta ei sitä kukaan jaksaisi. Menen syömään suklaata. Kaupasta löytyi uutuus: Pätkis-patukoita miniversioina pussillisen verran. Halleluja.