Olen lähdössä perheeni kanssa matkalle. Emme ole olleet koko porukalla reissussa vissiin sitten vuoden 2002, ja mikäli muistikuviini on luottaminen, voi pienesti pessimistinen suhtautuminen tulevaan matkaan olla varsin oikeutettua. Kun nyt kuitenkin äiti täyttää puoli vuosisataa ja sen kunniaksi kustantaa minunkin matkani, ei minulla ole juuri nupinaan oikeutta. Aion sulloutua vuokra-autoon avoimin mielin ja kiertää kivikasoja ihmettelemässä päivän jos toisenkin. Eihän se nyt multa poiskaan ole.

Noiden omien matkojen jäljiltä on kuitenkin jäänyt hinku suorittaa asioita ihan ite ja just niinku ite tahtoo. Okei, ihan kaiken suhteen en ole toiminut niin kuin vastuulliset aikuiset toimivat, mutta silti minusta tuntui hieman typerältä, kun sain puhelun joltain ennastaan tuntemattomalta lässyttäjätädiltä, joka oli hoidellut erinäisiä vakuutusasioitani kuntoon isäni toimesta. Homma oli tyssännyt vain siihen, että todellakin olen aikuinen ihminen, jonka allekirjoitusta vaaditaan, kun minua koskevia matka- ja herraties mitä muita vakuutuspapereita kirjoitellaan. Tänään ne paperit sitten tulivat postissa ja jopas oli duo isi+täti saanut aikaan ehdotelmaa yhdelle jos toisellekin onnettomuudelle. En minä edes omista niin paljon tavaraa kuin noissa lukee! Tulee vähän kalsea olo, kun lukee, että mitä kaikkea minulle voisikaan matkoilla käydä. Saati sitten kotona. Miten olen ikinä uskaltanutkaan mihinkään lähteä, tai vielä pahempaa, jäädä kotiin? Hui. Sen verran oli isi joustanut, että saan itse valita, kenelle komea rahakönttä suunnataan, jos tartuntatauti tai joku hasardi tapaturma minut lopullisesti kellistää jossain tuolla maailman laidalla. Hitsi, kelleköhän sen antaisin? Voikohan noihin papereihin kirjata ylös ehtoja, että rahat ohjataan ihan eri taholle, mikäli kuolo korjaa kesken stressaavan perheloman?

Joo, tyhmäähän se on kuvitella, ettei koskaan mitään käy kun ei ole käynyt aiemminkaan. Mutta tuntuupa se tyhmältä myös maksaa silkkaa rahaa ihan ihmeellisten asioiden varalta. Isin diiliin ei kuulunut maksujen hoitamista. Kumma juttu. Omaan matkabudjettiini pitäisi vielä kyetä sisällyttämään uusi uimapuku ja ehkäpä uudet tennaritkin, joilla talsia niitä keskiaikaisia monumenttejä töllistelemässä. Äh. Ilmainen matkustaminen on hirveän hintavaa.