On tässä nyt jotain väärää, kun vielä päivän velvollisuuksienkin jälkeen kirjasto on kiinni ja tässä kämpässä on niin pimeää, että ryhdyn tosissani harkitsemaan uuden lampun ostamista sen palaneen tilalle. Hihi. Oonko kertonut, että diggaan tenttiviikoista? (Hitto, kun en osaa tuota puhekieltä. Onko se diggaan tenttiviikoista vai diggaan tenttiviikkoja? Onhan slangissakin kielioppisääntöjä, onhan? Nämä kuulostaa hyvälle -jutut ainakin piinaavat minua ajoittain. Argh.)

Kirjastoon minun pitää mennä siksi, että eilen oli pakko jättää joku turhanpäiväinen hömppälehti kesken, että ehdin kotiin pesemään pyykkiä. Olen nyt vakiinnuttanut vakiolehteni tämän kirjaston lehtisalissa. Yksi hömppälehti, yksi tiedelehti, yksi asialehti, yksi elokuvalehti, kaksi sisustuslehteä. En oikein tiedä, miksi sisustuslehdet painottuvat tuossa noin suuresti, ehkä siksi, että en tapaa sisustaa. Tai kai tämän murjun kalustus lasketaan jonkin sortin sisustamiseksi, vaikka kiiltäväpaperisista lehdistä se on kyllä kaukana. Näin kyllä juuri jossain lehdessä samoja sammakkokortteja, joita minulla on seinälläni. Ehkä olen vain edelläkävijä. Kohta lehdet täyttyvät samanlaisista keltavihreäkirjavista sohvatyynyistä ja kaukosäädintelineistä kuin ne, jotka somistavat huoneeni sohvaryhmänurkkausta. Sitten voisin ilkkua takaisin ystävilleni, ne törkimykset kun jaksoivat vitsailla käsitöistäni loputtomiin täällä vieraillessaan. Ne tyynyt ovat hienot, perkele.

Sain viime yönä tekstiviestin, jossa ilmeisesti siteerattiin minua. En tajunnut siitä yöllä mitään, mutta en kyllä tajua nytkään. Olen niin korkealentoinen kirjailija, etten pysy itsekään perässä. Jotenkin aavistelen, että viestin tarkoituksena oli taas vähän ilkkua minua. Perhanan ystävät. Tsihi. Niiltä ei sitten koskaan saa rauhaa.

Nonni, nyt on kello sen verran, että voin lähteä kirjaston kautta kaupunkiin. Tarkoituksenani olisi mennä poliisilaitoksen setiä tahi tätejä tapaamaan, mutta saa nähdä, löytyykö sieltä niitä yhtään, kun kaikki taas pamppaloivat kadunkulmissa isoja herroja vartioimassa. En oikein käsitä, mitä täällä nyt jatkuvasti ravataan. Luulisi rasittavan niitäkin. Eivätkö isot herrat ole kuulleet mesestä tai skypestä? Voisivat kokoustaa kotonaan, eikä tarvitsisi tänne kylmään Pohjolaan lähteä kaduntallaajia
häiriköimään. Nih.

Moiksander.