Olen perehtynyt musikaaleihin. Viime viikolla kävimme äidin kanssa katsomassa Mamma Mia!-elokuvan ja eilen hiippailin itsekseni katsomaan Oncen. Jo se, että päädyn kaksi kertaa viikon sisään oikeaan elokuvateatteriin, on varsin mullistavaa, mutta sitten vielä menen katsomaan musikaaleja! Kerrassaan outoa. Mamma Mia! olikin varsin rasittava lukuisine koko-kylä-marssii-laulaen-jonossa-matkalla-ei-mihinkään -kohtauksineen, mutta kyllä se on myönnettävä, että minuakin laulatti, kun elokuvan jälkeen etsiskelimme autoa parkkihallista. Once oli vähän eri kaliiberin musikaali, mutta olin minä senkin jälkeen valmis lähtemään kaupungille tukkoista pölynimuria ulkoiluttamaan. Joskus olisi kivaa elää musikaalissa. Kävelisi tuolla jossain ja yhtäkkiä väki ympärillä alkaisi tanssia ja laulaa sitä samaa biisiä, jonka iPod tyrkkää kuulottimiin. Ehkä se ei pidemmän päälle olisi niin kivaa. Mutta johonkin maarakennuskalustoja käsittelevän luennon loppukevennykseksi sijoitettu spontaani yhteislaulunumero olisi välillä ihan kiva. Laulu kaivinkoneille? Kai niistäkin on jotain sävelletty.

Eilen kirjoitin suorastaan hurmioituneen työhakemuksen. En oikein tiedä mikä minuun meni, yleensä kun hakemukseni ovat varsin asiallisia ja faktatietoon perustuvia. Nyt olin kuitenkin pelastamassa maailmaa ja muuta huttua. Saa nähdä, tuleeko töitä. Se olisi kyllä ihan siistiä, sillä hittovie, hajoan tähän torppaan muuten. Täällä ei ole siistiä, kirjaimellisesti. Olin pois viikonlopun ja typerä kämppä räjähti käsiin. Jääkaappi on täynnä vanhaa ruokaa ja roskiskaapissa surraa oikein ökkömönkiäisten yhdyskunta. Muistan ajan, kun reissuilleni lähtiessä join maidotkin etukäteen pois, että olisi mukavampi palata kotiin. Enää niin ei käy. Ensi viikolla lähden reiluksi viikoksi muille maille ja pelkään jo valmiiksi, miltä kotiinpaluu sen jälkeen tuntuu. Olen määrännyt itseni jo kaupassakäyntikieltoon ja tiskivuortakin olen hajoitellut lohkareen kerrallaan. Ehkä tämä tästä. Ehkä minä saan vielä joskus töitä, minusta tulee rikas ja voin palkata kodinhoitajan. Sitä odotellessa täytyy tarpoa itse tuonne naapurirapun pyykkitupaan. Imuroimaan en kyllä ala. Mun imuri on ihan paska.