Töissä oli vähän koomaperjantai, joten päädyin tieteellisten artikkelien sijaan lueskelemaan kaikkea vähän vähemmän tieteellistä. Yksi juttu käsitteli itsensä kehittämistä ja henkistä kasvua ja vastaavia jupinoita, jotka yleensä ohitan nopeasti. Nyt sitten jostain käsittämättömästä syystä (perjantai-iltapäivä, työpaikka, kooma) päädyin tekemään ohjeiden mukaan, eli listaamaan kuluneen vuoden saavutuksia "Fuck yeah, I'm awesome!" -hengessä. Ja kappas vaan, havaitsin että fuck yeah, I'm awesome! Tänä vuonna olen tehnyt minulle epätyypilliseen tapaan aika hienoja asioita. Siis tavattoman tylsiähän ne on, pelkkää koulua ja työtä ja koulua ja työtä, mutta tällaisena itseään aina epäilevänä surkimuksena on joskus kannattavaa listata kaikki tekosensa ja sitten ihailla niitä.

Tänään listan hännille tuli vielä yksi saavutus. Eteisen matolla odotteli jälleen valkoinen kirjekuori, jonka ajattelin olevan lasku ja siten pääseväni vihdoin esittämään serenaadini, mutta ei. (Oikeasti, miksi mulle ei tule koskaan laskuja? Odottelen jo ainakin kolmea laskua, jotka haluaisin kovasti maksaa, mutta niitä ei näy eikä kuulu. Absurdi ongelma.) Kandintyöstäni, jonka palautin tällä viikolla useamman vuoden kestäneen veivauksen ja lopulta hyvin helpon ja suoraviivaisen puolentoista kuukauden työskentelyn jälkeen, oli tullut arvostelu. Ihan kuulkaa mustaa valkoisella! Pelkkää kehua ja lopussa arvosana. Viisi eli kiitettävä. 5.

Woop woop! Minä, joka silloin joskus olin huono ja saamaton ja sain toistuvasti vain nollia tenteistä, olenkin yhtäkkiä kiitettävä! Olen myös hyvä ja analyyttinen ja selkeäsanainen ja oman tulkintani mukaan myös maailman ellei peräti universumin paras. Minulla on siitä kirjallinen todiste, se lähetettiin postissa! Oletan, että se on lähetetty myös kaikille maamme julkisille ilmoitustauluille ja radioasemille luettavaksi aina uutisten perään, sen verran tärkeästä tiedosta on kyse. Murska on tekniikan kandidaatti! Tai on ainakin sitten, kun ne tiedekuntatyypit jaksavat taas joululomien jälkeen kokoontua, mutta ei välitetä nyt pikkuseikoista. Tekn. yo no more!

Ostin kaupasta suurimman mahdollisen pullan ja avasin vielä siideritölkinkin siihen viereen. Oho, tänään on vissiin villit bileet.